Rwa kulszowa Rehabilitacja Bielsko | Małe Kozy

Skuteczna rehabilitacja i fizjoterapia na rwę kulszową Bielsko.

1/11/20230 min read

Rwa kulszowa Rehabilitacja Bielsko

Rwa kulszowa jest terminem nadużywanym do opisania bólu okolicy kręgosłupa, często promieniującego do kończyn dolnych. Pojawiający się ból jest nagły oraz bardzo dotkliwy w okolicy lędźwiowej kręgosłupa. Poza dolegliwościami bólowymi występuje drętwienie, mrowienie.

Ból powodowany przez rwę kulszową związany jest z uciskiem na nerwy rdzeniowe tworzące nerw kulszowy, który zaopatruje:

• pośladek,

• tylno-boczną część uda,

• podudzie,

• stopę.

Rwa kulszowa Bielsko

Źródło: https://www.sierraneurosurgery.com/2015/07/inflammation-of-the-sciatic-nerve-sciatica/

rwa kulszowa rehabilitacja bielsko

Kiedy rwa nie jest rwą?

Ponad 80% pacjentów, którzy trafiają do naszego gabinetu z "rwą kulszową" faktycznej rwy kulszowej nie posiadają.

Bardzo często różne bóle kręgosłupa pakuje się do jednego worka o nazwie "rwy", nie wykonując wcześniej dokładnej diagnostyki. Jak już wiemy, ból powodowany przez rwę kulszową związany jest z uciskiem na nerw.

Co trzeba zrobić żeby sprawdzić czy faktycznie mamy do czynienia z uciskiem na nerw kulszowy?

• DIAGNOSTYKA FUNKCJONALNA (wykonywana przez fizjoterapeutę lub lekarza)
    odpowiednio dobrane testy prowokacyjne, dzięki którym sprawdzamy czy podrażnione są struktury nerwowe

• BADANIA OBRAZOWE
    (RTG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa) w celu wykrycia przepukliny jądra miażdżystego krążka międzykręgowego

Ważne jest aby przy diagnostyce nie sugerować się jedynie badaniami obrazowymi. Często zdarza się, że badanie obrazowe wykryje niewielkie wypukliny (3-9mm), jednak pacjent nie ma objawów neurologicznych wynikających z podrażnienia nerwu. Bóle które odczuwa związane są ze wzmożonym napięciem mięśniowym i problemami z kilkoma dystorsjami powięziowymi.

Pseudo rwa kulszowa Bielsko

• Występuje duże i bolesne ograniczenie ruchu

• Testy funkcjonalne wywołują nagły "elektryczny" ból

• Na przebiegu nerwów występuje ból i zaburzenia czucia

• Brak odruchów fizjologicznych

• Ból prowokowany przez kompresję (np. kichanie)

• Ograniczenie ruchomości jest nieduże, ale bardzo bolesne

• Testy funkcjonalne wywołują "ciągnący" i "palący" ból

• Ból występuje lokalnie lub promieniuje wzdłuż taśm mięśniowych

• Zachowane odruchy fizjologiczne

• Z reguły brak pogorszenia przy kompresji

Leczenie rwy kulszowej

Podstawą skutecznej rehabilitacji zarówno w przypadku rwy kulszowej, jak i pseudo rwy jest TERAPIA MANUALNA, dostosowywana odpowiednio do danego przypadku. Metodę terapii manualnej dobiera się indywidualnie do potrzeb pacjenta. Choć niektóre techniki mogą nie być przyjemne jest to działanie nieinwazyjne i bezpieczne, dlatego może być stosowane niemal u każdego, bez względu na wiek i stan zdrowia.