Rehabilitacja stomatologiczna Bielsko | Małe Kozy

Fizjoterapia Stomatologiczna Bielsko. Dlaczego powinniśmy zwrócić uwagę na problemy okolicy stawów skroniowo- żuchwowych?

TMJFIZJOTERAPIA STOMATOLOGICZNA

Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego, znane jako TMD (temporomandibular disorders) to stan, który charakteryzuje się bólem żuchwy, ograniczającym zdolność wygodnego otwierania i zamykania ust. Możesz również doświadczyć klikania lub „łapania” podczas żucia, ziewania lub mówienia.

Dysfunkcja stawu skroniowo-żuchwowego występuje najczęściej u osób w wieku od 20 do 40 lat i częściej występuje u kobiet niż
u mężczyzn.

Objawy TMD pojawiają się stopniowo, bez konkretnego urazu lub zdarzenia. Ból zazwyczaj ma charakter przerywany i zwykle pojawia się po użyciu szczęki do jedzenia twardych pokarmów lub przy szeroko otwartych ustach, tak jak podczas ziewania. Dodatkowo ból tej okolicy może potęgować m.in.: bruksizm, przemieszczenie się dysku stawowego, zapalenie stawów skroniowo-żuchwowych, stres, niewłaściwe gryzienie.

terapia stomatologiczna bielsko
TMJ, a co to takiego?

TMJ to akronim oznaczający staw skroniowo-żuchwowy. Znajdują się one po obu stronach twarzy, tuż przed uszami. Stawy skroniowo-żuchwowe łączą "dolną szczękę" z czaszką i pomagają w ruchach, takich jak żucie i mówienie.

Twój staw skroniowo-żuchwowy powstaje w wyniku połączenia:

• żuchwy

• z dołem żuchwowym kości skroniowej czaszki.

Pomiędzy dwiema kośćmi znajduje się mały kawałek chrząstki zwany dyskiem stawowym. Kiedy otwierasz i zamykasz usta, dysk przesuwa się, gdy kość szczęki obraca się i ślizga do przodu i do tyłu, umożliwiając ruch.

W pobliżu stawu skroniowo-żuchwowego przyczepiają się też różne mięśnie. Mięśnie te pomagają otwierać i zamykać szczękę, umożliwiając mówienie, jedzenie i połykanie. (Twoja szczęka jest najczęściej używanym stawem w twoim ciele.) Kilka małych więzadeł łączy ze sobą kości, zwiększając stabilność stawu.

Terapia manualna Bielsko

to podstawa całego procesu leczenia. Doświadczony fizjoterapeuta dobierze odpowiednie techniki terapii w celu rozluźnienia nadmiernie napiętych mięśni.

Po czym poznasz, że możesz mieć dysfunkcje w obrębie TMJ?
  • ból żuchwy, głowy, ucha,

• ból szyi lub ramion, trudność otwarciem ust na szerokość większą niż 3 palce,

• blokowanie się żuchwy w pozycji otwartej lub zamkniętej,

• klikanie, trzaskanie lub zgrzytanie w stawie skroniowo-żuchwowym

• zmęczone uczucie na twarzy,

• trudności w żuciu,

• szum lub dzwonienie w uszach,

• zmiany w dopasowaniu zębów,

• obrzęk po boku twarzy,

• ból zęba (po wykluczeniu przyczyn stomatologicznych).

Co dodatkowo?

Na rynku dostępnych jest wiele tzw. szyn relaksacyjnych, czyli nakładek na zęby, które uniemożliwiają zaciskanie i zgrzytanie zębami. Zakładane przed snem nakładki chronią zęby przed ścieraniem, rozluźniają mięśnie stawu skroniowo-żuchwowego i przynoszą ulgę podczas snu.

Należy jednak pamiętać, że jest to jedynie efekt doraźny i tymczasowy, który nie zastąpi długotrwałych efektów terapii manualnej.

Szyny relaksacyjne jak najbardziej warto stosować, zwłaszcza w ciężkich przypadkach bruksizmu, jednak zawsze jako uzupełnienie kompleksowej terapii.

Jak powinna wyglądać Fizjoterapia Stomatologiczna Bielsko

Ćwiczenia wzmacniające

mogą pomóc złagodzić ból gdy się pojawi. Ważne jest by wzmocnić osłabione mięśnie by zapobiegać bolesnym nawrotom problemu.

Ćwiczenia relaksacyjne

W przypadku przepracowanych szczęk ważne jest, aby dać mięśniom czas na odpoczynek. Stres i niepokój mogą pogorszyć stan zapalny. Pomocne może być branie głębokich oddechów
i siedzenie w wygodnej pozycji.

Ćwiczenia rozciągające

mogą pomóc w zapobieganiu bólowi i napięciu przed ich wystąpieniem. Ważne jest, aby nauczyć się właściwych procedur rozciągania, aby uniknąć dalszych kontuzji.

Aby terapia dysfunkcji stawu skroniowo- żuchwowego była skuteczna powinna zawierać w sobie elementy takie jak:

woman in black t-shirt and black pants lying on black yoga mat
person wearing silver diamond ring

Jeśli Ty lub ktoś z Twojego otoczenia cierpicie na ból spowodowany chorobą stawu skroniowo-żuchwowego, skontaktuj go z nami!